Kerja dari rumah semasa wabak Covid-19

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) telah mengisytiharkan wabak virus novel corona (COVID-19) sebagai pandemik. Bilangan kes covid-19 yang disahkan positif telah meningkat di seluruh dunia.

Untuk meminimumkan penyebaran COVID-19 di Malaysia dan juga di kebanyakkan negara di seluruh dunia, kerajaan telah mengarahkan pekerjanya (kecuali yang menyediakan perkhidmatan kecemasan dan perkhidmatan awam penting) untuk bekerja dari rumah sejak awal Februari 2020. Mengikut garis panduan kerajaan, majikan sektor swasta telah mengamalkan perkiraan kerja fleksibel yang sama, yang mendorong banyak kompeni swasta menggalakkan atau meminta pekerja mereka bekerja dari rumah.

Oleh kerana penyebaran COVID-19 berterusan dan bekerja dari rumah menjadi "normal baru", adalah penting bahawa majikan mengambil perhatian mengenai isu-isu undang-undang berkaitan yang mungkin akan timbul.

Hak privasi

Pekerja yang bekerja dari rumah mungkin menggunakan komputer peribadi untuk mengakses sistem kerja. Ini bermakna majikan mungkin dapat mengakses dan mengesan semua maklumat pada komputer tersebut. Walaubagaimanapun ia juga bergantung pada keupayaan perisian dan peralatan pemantauan dalam komputer. Sekiranya ini berlaku, majikan harus memastikan notis privasi, buku panduan dan Penyata Pengumpulan Maklumat Peribadi mencerminkan amalan ini agar pekerja sedar bahawa komunikasi peribadi dan kerja boleh diakses dengan senang.

Pekerja yang tidak mahu bekerja dari rumah

Pekerja umumnya memang senang bekerja dari rumah. Walau bagaimanapun, mungkin majikan mungkin berdepan dengan halangan daripada pekerja untuk meneruskan bekerja dari rumah sekiranya perintah kawalan pergerakan berterusan atau dilanjutkan, terutamanya dari mereka yang mempunyai anak kecil jika sekolah masih ditutup. Sesetengah majikan boleh menjelaskan dengan jelas dalam kontrak pekerjaan yang pekerja boleh diarah bekerja dari rumah dari semasa ke semasa dalam keadaan tertentu. Bagi yang lain, ia mungkin munasabah bagi majikan untuk menghendaki pekerjanya  bekerja dari rumah dalam senario seperti ini, dan jika ia selaras dengan garis panduan Kerajaan. Walau bagaimanapun, bantahan individu, dan alasan pekerja juga perlu dipertimbangkan.

Kerahsiaan

Keselamatan data lebih sukar untuk dipantau kerana pekerja dengan mudah mengakses dan menghapus informasi ketika berada di luar pejabat. Ia juga lebih sukar untuk memastikan kerahsiaan data sensitif jika kakitangan mengakses sistem syarikat dari kedai kopi dan tempat awam lain di mana skrin komputer mudah dilihat atau jika mereka menggunakan WIFI awam yang tidak selamat. Majikan adalah dinasihatkan untuk memastikan bahawa mana-mana peranti atau komputer riba mempunyai sistem atau  mekanisme keselamatan dan pekerja dididik mengenai risiko yang akan dihadapi, serta bagaimana untuk meminimumkannya.

Kesihatan dan keselamatan

Jika rumah diguankan sebagai tempat kerja, majikan perlu mengingati kewajipan mereka untuk memastikan tempat kerja yang selamat di bawah Ordinan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan. Sebagai contoh, majikan hendaklah memastikan bahawa sebarang peralatan elektronik yang disediakan diuji dengan betul dan sesuai dengan tujuannya. (Kegagalan untuk mematuhi peraturan ini adalah kesalahan jenayah.)

Terdapat masalah praktikal lain yang boleh timbul dengan bekerja di rumah  seperti produktiviti pekerja, akses kepada peralatan yang berkaitan (termasuk pencetak dan internet berkelajuan tinggi) dan memastikan semua pekerja merasa dalam satu pasukan yang lebih luas sebab masing-masing berada di lokasi yang berbeza.